Svamphelg

Varje år i augusti-september någon gång bokar vi in en helg i Värmland hos min coola faster. Förutom att umgås är syftet att komma ut i naturen och plocka svamp. Traditionen började någon gång när jag var liten och har pågått varje år sedan dess. När jag var 17-20nånting var jag inte med eftersom det var roligare att vara hemma och festa, men de senaste åren har jag joinat "svampligan" igen. I helgen gick årets äventyr av stapeln i de värmländska skogarna och vi slog rekord i kantarellplockning ever. Här är några bilder.
 
                                          Vi har en bestämd rutt vi alltid jobbar efter med väl
                                          valda stopp. På det första stoppet kryllade det av 
                                          kantareller. Det var inte många meter från bilen man
                                          behövde gå innan man kunde börja plocka...
 
                                           Skönt att komma ut i naturen
 
                                           Lite blött i skogen, men med rätt kängor är det
                                           inga problem.
 
 
                                           Efter 2½ timmes plockande hade vi fått mer än
                                           tillräckligt med svamp. Då var det dags för nästa stopp
på rutten. Fikastället... En alldeles fantastisk plats.
 
                                           Gött med "körv"
 
                                          Helt okej utsikt
 
 
                                           Tyst och stilla
 
                                           13 kg blev det till slut. Inte så kul att rensa, men
                                           det gick. Efter förvällning hade vi 35 påsar med
                                           kantareller...

Sämre helger kan man ju ha....
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om Mig Och Mitt Liv

Funderar och filosoferar kring världsliga saker som boende, bebisgörande och bokläsning. Bland annat och säkert mycket mer...

RSS 2.0