Blivande favoritrum?

När vi flyttar till vårt hus kommer jag att få något jag längtat efter länge - ett bokrum! Jag vill inte säga bibliotek eftersom det låter så stelt och trist, så jag säger bokrum. :)

Åhhh, äntligen! I flera år har jag haft mina böcker utspridda överallt och dessutom nerpackade. Eftersom vi bor så litet nu finns det igen plats för bokhyllor. Mina böcker är på min vind, i förrådet eller hemma hos mamma och pappa. Allt i en salig blandning. Jag brukar ha ca 15 olästa böcker här i lägenheten bortgömda i ett skåp och när jag läst ut dem åker jag till mamma och pappa och byter till ett gäng nya olästa böcker.

Snart ska jag alltså äntligen få packa upp alla böcker igen, sortera dem i bokstavsordning och ställa i en bokhylla. Lycka! I mitt bokrum ska jag ha bokhyllor längs 2 väggar. Sen ska jag skaffa en 1,20-säng med massor av kuddar och en bra läslampa. Och en fluffig matta på golvet. Väggarna är jag inne på att måla ljung-lila och sedan mest inreda med olika nyanser av lila, brunt och beige men även lite grått och rosa. Det ska vara ett harmoniskt och lugnande rum. Jag tycker att böcker är fint! Men gärna i ett eget rum. Böcker i sovrummet eller vardagsrummet ger ett lite rörigt intryck tycker jag...

Mannen delar tyvärr inte mitt läsintresse och tycker att jag borde ha ljudböcker istället, det hade ju tagit mycket mindre plats :). Ändå får jag mitt bokrum och det kommer jag att få höra till död-dagar. Bokrummet kommer hur som helst att bli kombinerat gästrum när vi har övernattningsbesök. Åh, vad jag längtar...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om Mig Och Mitt Liv

Funderar och filosoferar kring världsliga saker som boende, bebisgörande och bokläsning. Bland annat och säkert mycket mer...

RSS 2.0